Terug naar overzicht
28 september 2021

H.M. Koningin Máxima bezoekt Halt

Tijdens het bezoek stond het gesprek met negen jongeren centraal. De koningin was vooral geïnteresseerd in de redenen van jongeren om een misstap te begaan en wat ze hebben geleerd van de Halt-straf. Eén van de onderwerpen die hierbij ter sprake kwam was druggebruik. De jongeren zeiden dat ze zagen dat veel van hun vrienden tijdens de corona-tijd begonnen met blowen. Zoals een van hen zei: “Je komt makkelijker aan drugs dan aan een baan…”

Het antwoord op de vraag van Máxima: “Wat kan Halt beter doen?” was dan ook: meer en vroeg voorlichting geven op scholen, ook over drugs.

Op de vraag van een van de jongeren: “Wat zou u doen als een van uw kinderen naar Halt zou moeten?” zei de koningin dat kinderen fouten mogen maken. En het is ook voor ouders een moment om na te denken: opvoeden is fouten maken, ook voor mij.

12 Cadeau

De twee andere gesprekken, met onder meer Halt-medewerkers, een afvaardiging van de politie, de RET en scholen, gingen over Halt, vroeger en nu en Halt op school. Thema’s zoals herstel, genoegdoening en preventie stonden hier centraal. In het laatste gesprek zei de directeur van het Design college dat het uitgangspunt moet zijn dat kinderen willen leren. En hoe meer je daar van uitgaat, hoe minder kinderen later begrensd moeten worden. Ook kwam ter sprake dat de Halt-voorlichting de deur opent naar gesprekken in de klas, die anders niet gevoerd zouden worden.

Halt gebruikt de JIM-methodiek (Jouw Ingebrachte Mentor). Een aanpak die op sympathie van de koningin kan rekenen. Ze zei dat iedereen wel een tante of een oom heeft waar je graag voor hulp of advies naar toe gaat. Het verschil is dat het met de JIM gaat om een echte afspraak met een mentor.

Het slot van het bezoek was een fotomoment in de tuin, waarbij jongeren de koningin een cadeautje aanboden: een creatief verslag, gemaakt door een jongere voor een leeropdracht. 

14 Afscheid
Delen via: