Halt wil voor alle jongeren een kansrijke toekomst. We monitoren en onderzoeken onze werkzaamheden om de kwaliteit en impact van ons werk te vergroten. Op basis van interne en externe wetenschappelijke onderzoeken werken we voortdurend aan verbetering van onze activiteiten.
Onderzoek bij Halt
Afgerond onderzoek
- Verkenning doorlopende leerlijnen (Verwey-Jonker Instituut, 2023)
- Verbeteradviezen voorlichtingen (Abraham & Noom, 2023)
- De politie-reprimande voor minderjarige first offenders van lichte feiten (Beijerse et al., 2022)
- Normering en actualisering van het Halt-signaleringsinstrument (Halt-SI) en beschrijving van de actuele populatie Halt-deelnemers (Van der Put & Stolwijk, 2022)
- Halt voor jongvolwassenen (Lünneman et al., 2021)
- Procesevaluatie pilot Halt-interventie sexting (Sondorp et al., 2019)
- Werkzaamheid van de Halt-afdoening (Buyse et al., 2017)
Lopend onderzoek
- Effectiviteit Halt-afdoening (Procesevaluatie en Effectiviteitsstudie)
- Halt en JIM; een kansrijke toekomst voor jongeren door het versterken van relaties (Universiteit van Amsterdam)
- Let’s talk about sexting! (Universiteit Utrecht)
- Evaluatie Halt schoolspreekuren (Bureau Beke)
- Blauwdruk wetenschappelijk, onderbouwde doorlopende leerlijn (Halt in samenwerking met Bureau Beke, DSP-groep, Lectoraat Forensische Jeugdzorg en Meester in Leren)
Halt is als partner betrokken bij onderzoeksconsortia EPIC en In Search of Trust (IST)
Interne monitoring en evaluatie
Na afloop van iedere interventie en voorlichting vullen de betrokkenen een evaluatieformulier in. Hierop wordt jaarlijks gerapporteerd.
Halt-afdoening
- Tevredenheidsmeting van alle betrokkenen: jongeren, ouders en slachtoffers
Halt op School en in de Wijk
- Evaluatie van de voorlichtingen, bij leerlingen en leerkrachten: Waarderingsevaluatie voorlichtingen 2023
- Evaluatie van de individuele school- en wijkinterventie, bij jongeren en ouders
- Evaluatie van het Halt-schoolspreekuur 2023-2024